Nauczyciel doskonały – czyli jaki? Poradnik

Brzmi dobrze. Mocno, solidnie, budząc zaufanie. Może z lekką dumą, ale wciąż dobrze. Zapewne każdy z nas chciałby tak o sobie myśleć. Nie tylko w sferze zawodowej samorealizacji, ale również tak po ludzku. Każdy z nas chciałby być w czymś dobry, najlepszy, wreszcie doskonały. Czy można być doskonałym nauczycielem?

W ubiegłym tygodniu zajrzałem do pobliskiej księgarni i trafiłem na wydawnictwo, o którym może już słyszeliście. Ba, może nawet leży w Waszej biblioteczce i czeka na powtórne przeczytanie. Może pogardliwie tkwi na ścianie, przyklejona taśmą klejącą i, niczym tarcza strzelecka, naszpikowana rzutkami. Mowa o książce “Naczyciel doskonały” autorstwa Janusza Bielskiego, który ponad dwa lata temu zdecydował się podjąć trudny a jednak bliski nam wszystkim temat. Czy mu się to udało? Czy streścił w niespełna 180 stronach ideę stojącą za ludźmi decydującymi się na zawód nauczycielski?

Jak pisze sam autor: “…cech efektywnego nauczyciela poszukuje się również dzisiaj, ale coraz częściej pojawiają się u badaczy przekonania, że cechy te nie są wrodzone i że można je wykształcić w procesie przygotowania zawodowego. Głównym przedmiotem współczesnych badań staje się rzeczywisty nauczyciel, działający w konkretnych warunkach. Odrzuca się założenie, że nauczyciel jest z natury doskonały. Wytworzył się też `realistyczny` stosunek do jego pracy dydaktyczno-wychowawczej, z pewnym odcieniem krytycyzmu.”

Przed nami Święta Bożego Narodzenia. Ciepłe kapcie, kawa po irlandzku i książka w dłoni. To mój przepis na udany wypoczynek. Czy “Nauczyciel doskonały” okaże się doskonałą książką? Co więcej można znaleźć na stronach tej oryginalnej lektury? Przekonajcie się sami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *